Lake Bratan, omgeving Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ilse Bart - WaarBenJij.nu Lake Bratan, omgeving Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ilse Bart - WaarBenJij.nu

Lake Bratan, omgeving Lovina

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Ilse

20 April 2016 | Indonesië, Lovina

19/04
Hallo Belanda's daar in Nederland. Gisteren zijn we op pad geweest met een gids/chauffeur richting Banjar alwaar de bekende hot springs zijn. Hier komen veel toeristen op af maar ook bij de locals is het een geliefde plek om lekker te zwemmen. Deze natuurlijke bron wordt verwarmd door de aarde tot een graadje of 37!

Daar aangekomen heeft Putu onze chauffeur de auto geparkeerd en zijn we op de benenwagen verder gegaan richting de natuurlijke bron. Kaya uiteraad in haar rode Ferarri! Onderweg links en rechts overal winkeltjes met Indo's die hun spulletjes willen aanbieden. Elk winkeltje verkoopt de zelfde spulletjes zoals kleding, sarongs, schilderijtjes houten dierenbeeldjes, kruiden, souvenirs. Kaya kreeg zoals al de hele week weer de nodige aandacht. Iedere indo wilt eventjes hallo zeggen tegen Kaya en sommige willen haar eventjes aanraken. De kleine diva vindt dit allemaal best en tovert zo nu en dan een grote glimlach op haar gezichtje richting deze mensen.

Bij de hot spring aangekomen hebben wij ons omgekleed in kleine badhokjes. Putu bleef achter bij de kinderwagen en wij zijn de trappen afgelopen om te gaan zwemmen. Het water was heerlijk! Het was gelukkig niet druk dus wij hadden alle ruimte om lekker te zwemmen. Aan de randen van de zwembaden hingen een soort van drakenkoppen. Uit de bek van deze drakenkoppen kwam water.

Kaya vondt dit geweldig en gaf elke keer met haar wijsvinger en de woordjes "die" aan dat ze haar handje in de bek van deze drakenkoppen wilde steken.

Nadat we uitgezwommen waren hebben we nog eventjes wat gedronken. Lani moest uiteraad een ijsje hebben en daar had ze natuurlijk al eventjes over gezeurd bij papa en mama hahaha.

Na de hot springs zijn we samen met Putu de chauffeur richting het centrum van Singaraja gereden. Aldaar parkeerde hij vlakbij de traditionele markt.

DIt was echt een geweldige ervaring. Putu leidde ons diep de markt in met al zijn smalle steegjes. Overal zaten mensen op de grond en probeerden zij hun waren en spulletjes te verkopen. Op een gegeven moment liepen wij over de groente en fruit afdeling van de markt. Overal specerijen en de vreemdste fruitsoorten waar we nog nooit over gehoord hadden. Hier en daar wat geproefd. De mensen waren erg vriendelijk op de markt. Ik liep samen met Kaya in de kinderwagen. Telkens zag ik de koppies van de mensen die ons tegemoet liepen naar beneden gaan en een glimlach richting Kaya werd gegeven. Kaya bekeek dit rustig vanuit haar rode Ferrari!

Mijn moeder heeft nog wat vers fruit gekocht. Nadat we klaar waren op de markt zijn we richting de oude haven van Singaraja gegaan. Putu vertelde dat de hollanders in de VOC tijd deze haven gebruikte om goederen te vervoeren tussen Java en Bali.

Aldaar lekker geluncht in een groot restaurant welke op palen was gebouwd boven het water. Vanuit het restaurant hadden wij perfect zicht op een grote tempel. Aldaar was het gigantisch druk en waren er allerlei ceremonies. Volgens Putu waren de mensen bezig om afscheid te nemen van hun geliefdes die waren overleden.

De personen waren gecremeerd en het as wordt dan in een lege kokosnoot geplaatst. Deze word dat vervolgens in de zee gegooid. Wij zagen dat er ook een hoop kinderen aanwezig waren en dat deze als een gek het water in sprongen nadat een gekleurde doos met daarin de kokosnoot in het water werd gegooid.

Volgens Putu probeerden de mensen de ziel van de overleden persoon te vangen zodat ze deze mee konden nemen naar hij huis zodat deze bijgeplaatst kon worden in hun kleine tempel in huis.

Nadat we uitgeluncht waren zijn we weer richting de auto gelopen. Ik zag samen met lani een standje met allemaal gekleurde vogeltjes. Haha deze vogeltjes waren fel groen en paars. Deze waren over duidelijk geschilderd! Net zoals het verhaal van opa en oma op de vogeltjesmarkt in Antwerpen vroeger!!

Nadat we waren ingestapt zijn we weer richting villa Kelapa gegaan. In de avond kwam Contijn rond 20.45 uur aan. Deze had net een reis van ruim 24 uur achter de rug.

20/04
Vandaag zijn we omstreeks 10.00 uur samen met onze chauffeur en gids Putu op reis gegaan. De planning was vandaag om de Git Git waterval, Lake Bratan met zijn drijvende tempel, de botanische tuin en de bekende twin lake's te bekijken.

De rit naar de Git Git waterval duurde een half uurtje. Putu heeft zijn auto geparkeerd en de reis naar de waterval ging op de voetjes verder. Volgens Putu moest je ongeveer 200 traptreden bewandelen voordat je er was. Samen met Annemarie besloten om de kinderwagen achter te laten en Kaya hier en daar maar te tillen.

Het was een leuke weg richting de waterval. Hier en daar moesten we omhoog, naar beneden, met een slinger hier en daar opzij langs allemaal kleine winkeltjes. Wij waren erg vroeg dus de helft was nog dicht. Mijn moeder heeft weer lekker aan haar conditie gewerkt vandaag hahaha. Ze deed het maar wel. Ik moet wel eventjes als kanttekening melden dat haar kleding al wat ruimer gaat zitten. Waar al die Nasi goreng en beweging al niet goed voor is. Waar 45 dieeten hebben gefaald is 4 weken met haar zoon naar Indonesie toch een goede manier om wat kilootjes kwijt te raken. Ze is er bijzonder trots op!!

Eenmaal beneden was de waterval adembenemend mooi. Wat een geweld komt daar naar beneden vallen. Een gedeeltje van het water vernevelde waardoor je heerlijk kon afkoelen. Samen met een paar andere toeristen waren wij de enigen aan de voet van de waterval. Na de nodige foto's en het bekijken van de waterval zijn wij weer terug gegaan over dezelfde weg als dat wij gekomen waren. Weer de 200 treden op en af richting de auto. Halverwege was er een klein restaurantje. Het was onderhand aardig bewolkt geworden en het begon te regenen. Wij besloten snel eventjes te schuilen bij dit restaurantje en wat te drinken. We werden bediend door een heel klein schattig Indo omaatje!! Deze vrouw kon niet genoeg krijgen van Kaya en Lani, de kids werden overspoeld met spulletjes. Ze kregen allebei een zakje chips en een mooie diadeem. Nadat de koude drankjes op waren hebben wij onze weg weer vervolgd. Ik heb eventjes snel afgerekend bij het lieve Indo omaatje en de nodige extra rupiah's gegeven voor haar geweldige service. Ze was ons erg dankbaar en Lani en Kaya kregen nog een zakje chips in hun handen gedrukt. Lani kreeg nog een mooie ketting mee en waar daar erg blij mee. Papa moest deze meteen eventjes om doen.

In de regen snel doorgelopen richting de auto.

Putu stond ons al op te wachten en wij zijn snel ingestapt op weg naar de volgende bestemming.

Onderweg een prachtige route gereden over mooie bergpassen omhoog en omlaag. Onderweg kwamen wij door een stukje monkey forrest en het zat vol met apen langs de kant van de weg die op wacht zaten voor toeristen met eten.

Bij Lake Bratan aangekomen begon het weer te regenen. Wij zijn snel naar binnen gegaan en hebben geschuild onder een groot dak van de tempel. Op een gegeven moment werd het droog en hebben wij de nodige familie foto's gemaakt bij de drijvende tempel.

Eventjes verderop was een klein hutje waarin een man portretten tekende van mensen. Annemarie en ik vonden het leuk om een mooie tekening te hebben van de kids. Eerst was Lani aan de beurt en daarna Kaya om te poseren voor de tekenaar. Lani bleef netjes zitten maar Kaya moest omgekocht worden met de nodige banaan schuimpjes om op een plek te blijven staan.

Tijdens het wachten op Lani stond ik naast Kaya. En kwam een Javaanse dame naast ons staan en deze hield haar camera richting de grond gericht. Ik stond haar aan te kijken om vervolgens te zien dat ze haar camera iets optilde, richting Kaya richtte en stiekem een foto nam van Kaya. Nadat ze dit had gedaan wist ze niet hoe snel ze weg moest lopen. Ik denk dat ik maar geld ga vragen aan al die mensen die Kaya willen fotograferen en aanraken. Ik denk dat ik aan het einde van de vakantie een gratis vakantie heb gehad hahaha.

Nadat we alles hadden bekeken zijn wij richting de botanische tuin gegaan. Dit was een prachtig park welke al bestond sinds 1959. Het was prachtig onderhouden en hier en daar stonden prachtige bomen en planten. We konden gewoon met de auto door dit park heen. Nadat wij klaar waren reden wij nog langs een paar Indo dames welke aardbeien stonden te verkopen. Deze zagen er lekker uit en na het nodige afdingwerk van mij konden wij de doos kopen voor 25000 rupiah.

Hierna zijn wij weer richting villa Kelapa in Kalibukbuk (Lovina) gereden. Onderweg kwamen wij nog langs de twin Lake's. Na de nodige foto's zijn wij verder gereden over de prachtige bergpassen naar beneden.

In Lovina aangekomen vroegen wij Putu om ons af te zetten bij het Hollandse restaurantje. We gingen ter ere van Jack een frikandel speciaal eten. Hier hebben wij heerlijk gegeten met zijn allen.

Na het eten zijn wij terug gelopen richting de villa. Annemarie en ik hebben het grootste gedeelte van de koffers weer ingepakt waarna Kaya lekker d'r bedje in kon. Nu zitten we nog eventjes in de woonkamer na te genieten van deze mooie dag!!

• 20 April 2016 - 15:42

Karen:

Wat een mooi verhaal weer... pas maar goed op op je mooie meiden....top dat zus zo lekker meegaat en meedoet... Die nasi doet zn werk haha..
    Leuk om jullie zo te volgen.. Veel plezier nog... Kus

• 20 April 2016 - 17:28

Marianne Van Dalsem:

Ik heb heerlijk mee gelezen en genoten! Pragtige vacantie.

• 20 April 2016 - 20:02

Opa En Oma :

Wat een verhaal schitterend genoten van het verhaal groetjes pa en ma

• 21 April 2016 - 07:36

José :

Jeetje, wat maken jullie een bijzondere reis. Ontzettend veel indrukken.
    Als jullie thuis komen heb je vakantie nodig om al deze indrukken te verwerken.
    Prachtig hoor, geniet er nog lekker van.

• 21 April 2016 - 09:52

Machoel:

Wat een mooi verhaal weer!! Gaan we Ilse straks nog herkennen haha. En wat mooi dat jullie daar een frikadel speciaal konden eten mooie gedachte naar Jack toe.
    Nog heel veel plezier en lekker genieten ben weer benieuwd naar de volgende verhalen.
    Contijn kun je al een beetje wennen?

Gr Machiel,

• 21 April 2016 - 10:00

Annemiek:

Als ik je verhaal lees, zie ik het allemaal voor me. Ga er toch over nadenken om ook eens naar Bali te gaan! Vond de reis altijd te lang, maar zo te zien zeker de moeite waard!
    Weet nu waar ik terecht kan voor een mooi reisplan!
    Heel veel plezier verder!
    Groetjes Annemiek

• 21 April 2016 - 14:05

Corina:

Leuk geschreven Lex.
    Wat een belevenissen allemaal...enne...Ils...go girl hihi

• 22 April 2016 - 13:43

Els:

Wat een belevenissen allemaal !! Erg leuk om te lezen
    Nog heel veel vakantie plezier