Ubud, the cultural centre of Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ilse Bart - WaarBenJij.nu Ubud, the cultural centre of Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ilse Bart - WaarBenJij.nu

Ubud, the cultural centre of Bali

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 April 2016 | Indonesië, Ubud

Onze 4 dagen Ubud zitten er alweer bijna op, morgen om half 12 worden we op gehaald om de boot van 13 uur naar Lembongan te nemen.

Maar eerst even onze avonturen in Ubud. Wat een stad en wat een drukte vergeleken met de andere plaatsen die we tot nu toe gezien hebben. Het begon met een erg lange (de chauffeur zei bij vertrek 4uur durende) rit van Pemuteran naar Ubud. Ikzelf, enigszins misselijk na de lange, hobbelige, steile rit was blij dat we bij het hotel aankwamen, midden in de stad. De dagen in Pemuteran waren overwegend bewolkt, maar hier in Ubud hebben we alle dagen weer volop warme, zonnige dagen gehad.

Nadat we onze koffers in de kamers hadden gezet, zijn we direct het centrum in gegaan om op zoek te gaan naar een lekker restaurantje en naar de Buddha to Buddha winkel. Lex had een tip gekregen van een collega voor een juweliertje. Het winkeltje was erg makkelijk te vinden en had heel veel zilver liggen. Ilse heeft een mooie slavenarmband gekocht waar ze al een tijdje naar op zoek was in NL. Lani een mooi ketting met een Balinees bloemetje eraan. Ikzelf had een mooie armband gezien, maar er stond geen logo van BTB of iets dergelijks op. Ik had al op internet gelezen dat dit merk waarschijnlijk ook niet meer verkocht mag worden op Bali, omdat zij hier de licentie zijn kwijt geraakt. Na enige twijfel toch besloten om eerst nog even op internet te kijken.

De volgende dag hebben we ons eerst door de shuttle service van het hotel laten afzetten in het centrum. We zijn over de traditionele markt gelopen, waar Lani wederom met dicht geknepen neus rondliep, omdat het zo stonk. Vervolgens een kijkje genomen in Ubud Palace waar kleine jongetjes en meisjes les kregen in de traditionele dans (wel gescheiden van elkaar). Daarna met een taxi een rondtour door Ubud gedaan. We zijn als eerst naar de Elephant Cave geweest, waar we weer erg veel trappen moesten beklimmen in de warmte. Daarna naar de veelbelovende Buddha to Buddha fabriek, want het winkeltje waar we de dag ervoor waren, bleek toch inderdaad niet de juiste te zijn. Op een nogal afgelegen locatie is een klein fabriekje waar een aantal mannen en vrouwen met de hand zilveren sieraden maken. Dit bedrijf heeft jaren langen in licentie sieraden voor BTB gemaakt, maar door de lage afzet in Bali zelf, heeft het bedrijf besloten om de productie alleen in NL te maken. De eigenaar van de fabriek hier heeft hierop besloten om de sieraden te blijven maken, maar onze zijn eigen naam: Best to Buddha en voor een stuk lagere prijs. We keken ons ogen uit in de shop, we hebben hier wel een uur rond gekeken en flink ingeslagen.
Hierna zijn de naar de rijstvelden in Tegalalang gegaan (in tegenstelling tot Ilse dr droom zijn we de rijstvelden niet vergeten). Wat een idyllisch plaatje!! Maar wederom een enorme klim. Contijn en ik hebben een klein stukje door de rijstterrassen gelopen, om de nodige kiekjes te maken, de rest koos voor een verkoelend drankje op het terras.
Terug bij het hotel een verkoelende duik in het zwembad genomen waar Lani een nieuwe vriend heeft ontmoet: Daan (5jr) uit Aalsmeer, ze heeft hem tijdens de eerste 15min natuurlijk wel geïnformeerd over haar vriendje Jacky in Nederland.

Vanmorgen zijn we op bezoek gegaan bij de aapjes van Ubud in Monkey Forest. Bij aankomst zagen we al hoe een klein meisje een soort van aangevallen werd door een aap. Bij de ingang staat een groot bord met regels, zo mag je geen drinken of eten in de handen hebben, je mag de apen de aanraken, niet in de ogen kijken etc. Het beloofde een spannend tochtje te worden. Al snel bleek dat de apen inderdaad op je af komen als je iets in je handen had, van een man werd een flesje water gepikt door een aap, die het vervolgens open maakte en eruit ging drinken. Wij hebben gelukkig niet veel last gehad van agressieve apen. Alleen Contijn is door een aap besprongen, die hem wilde bestelen van zijn portemonnee.

Om bij te komen van het avontuur in de het bos bij de apen zijn we op zoek gegaan naar een lekkere cappuccino met een stukje taart. Dit vonden we in een vrij luxe hotel dichtbij het onze. Even lekker genoten. Daarna lekker ontspannen middagje aan het zwembad gelegen.

Vanavond hebben we een rijsttafel gegeten in Ubud, dichtbij het paleis, omdat hier vanavond traditionele dansers te zien zouden zijn. Direct na het eten zijn we naar het paleis gegaan om de mooie danseressen te bekijken. Lani en Kaya (en wij natuurlijk ook) hebben genoten, ze dansten en klapten gezellig mee. Ze liggen nu dan ook tevreden te slapen....

Morgen weer tijd om de koffers in te pakken en weer een bootavontuur aan te gaan naar het mooi Lembongan.

Heel veel groetjes uit het mooie en warme Bali. Wij zullen jullie wat warmte toesturen, jullie hebben de winterjassen zeker alweer aan? Alvast een fijne koningsdag en neem voor onze een lekkere oranje tompouce.

• 25 April 2016 - 16:21

Machiel:

Hoi Balinesen wat een leuk verhaal weer en ben benieuwd naar jullie sieraden, voor morgen weer een goede reis en weer verder genieten!!!!

Het is hier inderdaad erg koud en nat het is zelfs kouder als in de maand december.

Gr Machiel,

• 25 April 2016 - 17:15

Oma Nel:

Hoi wat weer een mooi verhaal is dit weer met het lezen er van beleven we het zelf ook een beetje.nog heel veel plezier op het eiland morgen en tot horens

• 25 April 2016 - 18:27

Adrie Koper:

Wat een verhalen en wat een reis. Klinkt echt prachtig. Denk dat jullie straks niet uitgesproken raken over deze mooie indrukwekkende belevenis. Ook hebben jullie tijd nodig om bij te komen van alles! Nog heel veel plezier.

• 25 April 2016 - 18:44

Dees:

Leuk verhaal! Ene het adres van die buddha fabriek wil ik graag van jullie hebben! Haha ga alvast sparen!!!
    Veel plezier nog!
    Dees

• 25 April 2016 - 20:31

Anneke:

Hallo allemaal, Wat een heerlijk verhaal weer en wat doen Kaya en Lani het goed. Ilse kan je een beetje tegen deze warmte? Hier is het hartstikke koud. Wil wel een beetje van jullie hebben. Ben heel benieuwd hoe jullie sierraden er uitzien. En wat een belevenis met die apen. Blijf jullie volgen
    Liefs Anneke en ook van Ed

• 27 April 2016 - 18:44

Ullies :

Wat een leuk verhaal weer, wat zullen jullie genieten !!
    Is hier inderdaad nat en koud.
    Heel veel plezier nog en wacht vol verwachting op het vervolg .